دانلود و IT

دانلود و اطلاعات و IT

دانلود و IT

دانلود و اطلاعات و IT

ترفندهایی برای افزایش کارکرد باتری لپ تاپ.

Image and video hosting by TinyPic
در صورتی که شما نیز از رایانه های کیفی و یا همان Laptop استفاده میکنید ممکن است تاکنون به هنگام سفر با این مشکل مواجه شده اید که باتری لپتاپ شما در حال تمام شدن باشد و شما پیش از آنکه بتوانید کاری انجام بدهید کامپیوتر به سرعت خاموش شود. اگر چه طول عمر باتری ها هر ساله 10 درصد افزایش می یابد. اما بازهم میانگین عمر باتری کامپیوتر های کیفی بسیار کوتاه و حدود 3 ساعت است. حال قصد داریم ترفند هایی کارآمد برای افزایش عمر باتری لپتاپ ها ارائه دهیم.
.
بقیه مطلب در ادامه متن

.
1- مواردی که از آنها استفاده نمی کنید را غیر فعال کنید .
بسیاری از افراد که به سفر های تجاری می روند.
به این امر واقفند که در طول سفر با هواپیما از dvd player نیازی ندارند. همنین هر بار که دکمه save را فشار دهند . سرو صدایی از هارد دیسک بلند می شود و برق زیادی مصرف می شود مایک فولر معاون اجرایی شرکتpc laptops می گوید.کاربران غالبا فراموش می کنند که در هنگام استفاده از کامپیوتر خود به کارت بی سیم نیاز ندارند آن را غیر فعال سازند.اگر کارت بی سیم فعال باشد به صورت مداوم برای یافتن شبکه ها به جست و جو می پردازد . علاوه بر آن در ویندوز xp می توانید به بخش کنترل پنل رفته و گزینهpower optionsرا انتخاب کنید. این کار به شما این امکان را می دهد تا میزان مصرف برق هریک از قطعات کامپیوتر خود یا کل سیستم را کاهش دهید.

2- از گرمای بیش از اندازه دوری کنید.
فناوری ایجاد برق مورد نیاز در باتری چندان پیچیده نیست اما لازم است اندکی در مورد علم شیمی مورد استفاده در باتری و تاثیر آن بر کار خود اطلاعات مناسبی کسب کنید.
گرما بیشتر از سایر عوامل می تواند بر عملکرد باتری تاثیر بگذارد.
دمای بالای موجب تخلیه سریع باتری می شود از این رو بهتر است باتری باتری کامپیوتر خود را در درجه حرارت اتاق نگهداری و شارژ کنید. هچنین از شارژ ناقص باتری خودداری کنید و آن را تنها به طور کامل مصرف کنید. زیرا شارژ ناقص باتری موجب کاهش عمر آن می شود. به خاطر داشته باشید که اگر باتری های لیتیومی به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرند. ممکن است منفجر شود.

3- از قابلیت های کامپیوتر های کیفی خود برای صرف جویی در مصرف باتری استفاده کنید.
تمامی کامپیوتر ها به یک روش منابع برق را کنترل نمی کنند.
برخی کامپیوترهای کیفی برای افرادی که به سفرهای تجاری می روند طراحی شده اند این کامپیوتر ها برق کمی مصرف می کنند این امر بسیار مفید است.
البطه اگر بتوانید به خوبی از آن بهره بگیرید. دان کافمن مدیر تولید ارشد شرکت viewsonicسازنده کامپیوترهایpc می گوید. اغلب کاربران به اشتباه از قابلیت توکار صرفه جویی در عمر باتری استفاده نمی کنند.
اما چگونه می تون از این ویژگی ها ی توکار استفاده کرد؟
بدین منظور بهتر است دفترچه راهنمای کامپیوتر خود مراجعه کنید. اغلبا کالیبره سازی کامپیوترهای کیفی به آسانی دابل کلیک بر روی آیکن باتری در نوار ابزار است.

4- همواره یک دستگاه جانبی که از باتری استفاده می کند همواره داشته باشید.
ممکن است به هنگام اقامت در هتل پریز برق کافی در اختیار ندارید.ریک تامسون مدیر بخش مهندسی شرکتvalence technologyدر شهرaustin واقع در ایالت تگزاس پیشنهاد می کند. از آنجائی که امکان دسترسی به پریز برق قابل پیش بینی نیست. بهتر است سیستم در اختیار داشته باشید که بتواند به طور همزمان دستگاه قابل حمل دیگری ماننده تلفن های همراه و یا pda را نیز شارژ کند و بتواند از باتری آن به صورت چند منظوره استفاده کنید.
5-بررسی باتری
اگر قصد دارید به هنگام مسافرت برای انجام کار خود از کامپیوتر کیفی استفاده کنید بهتر است ابتدا میزان باتری سیستم خود را بررسی کنید. با وجود آنکه با استفاده از کامپیوترکیفی می توانید در هواپیما جاده سالن انتضار هتل و هرجایی دیگر کارهای خود را انجام دهید. معمولا عمر باتری کامپیوتر کافی نیستو هیچ وقت به میزان دلخواه شما عمل نمی کند.
این ترفندها به شما کمک می کنند تا عمر باتری خود افزایش دهید اما قطعا موجب ماندگاری نامحدود آن نمی شود

راهنمای خرید نوت بوک


روزانه بسیاری افراد در مراکز تجاری و بازارها در پی خرید یک نوت بوک با امکانات متفاوت هستند. مطمئنأ برای خرید یک دستگاه نوت بوک نکات زیادی را باید مد نظر قرار داد. از وزن و شکل ظاهری دستگاه تا امکانات جانبی و خدمات پس از فروش آن. ا در این ترفند راهنمای مناسب خرید نوت بوک را برای شما آماده کردیم.


برای خرید یک دستگاه نوت بوک لازم است تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1-هنگام خرید به اندازه و وزن دستگاه توجه کنید.
هدف اولیه تولید نوت بوکها ساخت دستگاهی است که امکان حمل و نقل داشته باشد. در حال حاضر نوت بوکهائی تولید می شوند که بسیار سبک هستند ولی گران تر هم هستند. اصولاً نوت بوکها می توانند امروزه به جای کامپیوترهای معمولی هم مورد استفاده قرار گیرند.

2-به پورتها و امکانات نوت بوک توجه کنید.
مطمئن شوید که نوت بوک مورد نظر شما نیازهای شما را از جهت پورتها و وسائل قابل اتصال حداقل تا یک سال آینده برطرف خواهد کرد. اگر در محیطی کار می کنید که نیاز به درگاه سریال یا RS232 دارید حتما از فروشنده بخواهید دستگاهی به شما معرفی کند که دارای این درگاه باشد. امکانات بی سیم و بلوتوث هم در حال بازکردن جای خود در دنیای امروزی می باشند. آنها را فراموش نکنید.

3- قابلیت ارتقاء
نوت بوکها عموماً دارای قابلیت ارتقای قطعات و متعلقات نیستند مگر در مواردی مثل RAM و دیسک سخت (HDD). ولی معمولاً افزایش سرعت CPU و کارت گرافیکی مقدور نمی باشد. پس لازم است بدانید دستگاهی که می خرید باید نیازهای پردازشی و گرافیکی شما را تا حداقل 2 سال برطرف سازد.

4- خدمات پس از فروش
نوت بوکها از قطعات متععدی ساخته می شوند که با وجود کیفیت بالای ساخت امکان خرابی و عیب دارند. سعی کنید دستگاه شما دارای گارانتی معتبری باشد و یا حداقل اگر آنرا بدون گارانتی می خرید از وجود مرکز سرویس و خدمات پس از فروش آن در نزدیکی محل سکونتتان مطمئن شوید. از فروشنده بخواهید به شما بگوید کدام قطعات شامل گارانتی می شوند و تا چه مدت. قطعات اصلی شامل صفحه نمایش، باطری، آداپتور، درایو نوری و برد مادر باید حداقل دارای یکسال گارانتی و سه سال خدمات پس از فروش باشند. گول ارزان بودن نوت بوک در بعضی فروشگاهها را نخورید.

5- کاربرد خود را مورد توجه قرار دهید.
اگر دستگاه را برای محیط های سخت مثل محیط های صنعتی یا پر غبار و آلوده می خواهید یا به سراغ نوعی خاص از هر مدل بروید مثلآ‌ خانواده Latitude در نوت بوکها و Optiplex درکامپیوتر های رومیزی Dell برای این گونه مصارف طراحی شده اند و عموماً دارای 3 سال گارانتی بین المللی می باشند

آموزش نگاه داری لپ تاپ

کامپیوتر‌های لپ‌تاپ همانند کاغذ و قلم جزیی از نشست‌های علمی و همایش‌های اقتصادی شده‌اند. امّا آداب و قواعد استفاده از لپ‌تاپ‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین در این‌جا هفت توصیه‌ی تجربی را به شما ارایه می‌دهیم تا حضور لپ‌تاپ‌ها در نشست‌ها و همایش‌ها به جای آن‌که آزار دهنده و مزاحم شرکت‌کنندگان باشند، به برگزاری بهتر آن همایش‌ها کمک کنند...


?) مطمئن شوید همراه داشتن لپ‌تاپ منعی ندارد.
علمی را دست‌کم می‌گیرند، و این صرف نظر از آن است که کامپیوتر‌ها بخشی از ارائه‌ی سخنرانی باشند یا وسیله‌ای برای ضبط مراسم. امّا گاهی لازم است کسانی را که از لپ‌تاپ خود برای کار دیگری غیر از مباحث مربوط به همایش استفاده می‌کنند، منع نمایید.
در واقع برگزاری یک همایش علمی خوب در حالی که لپ‌تاپ‌ها حاضرین را از هم جدا کرده، غیر ممکن می‌نماید. بنابراین بهتر است شرکت‌‌کنندگان در چنین همایش‌هایی لپ‌تاپ‌های خود را به همراه نیاورند، مگر آن‌که دلیل معقولی برای همراه آوردن آن داشته باشند. ((البته، این غیر از آن مواردی است که لازم است شرکت کنندگان همایش حتماً لپ‌تاپ‌های خود را به همراه داشته باشند.)



?) وظایف لپ‌تاپ را به دیگران محول کنید.
لاینفک یک همایش علمی باشند. اگر لازم است کامپیوتری به برگزاری همایش کمک کند، بهتر است یک نفر را مأمور آن نمایید. اگر قرار است یادداشتی برداشته شود، همان یک نفر می‌تواند این کار را انجام داده، و سپس در پایان همایش آن‌هاا را در اختیار سایر شرکت کنندگان نیز قرار دهد.
به همین قیاس، اگر ارایه‌ی سخنرانی همراه با نمایش نمودار و عکس باشد، واقعاً هیچ لزومی ندارد که از بیش از یک کامپیوتر استفاده کنید.
وقتی یک نفر را رسماً مأمور ضبط مراسم می‌کنید، همان یک نفر به این کار مشغول می‌شود و در نتیجه دیگران می‌توانند حواس خود را کاملاً معطوف به سخنرانی کنند. قانون نانوشته‌ای که در این مورد وجود دارد می‌گوید:“ اگر لازم است رو در رو حرف بزنید، لپ‌تاپ‌ها را کنار بگذارید!”



?) خود را آماده کنید تا توضیح دهید چرا با خودتان لپ‌تاپ آورده‌اید.
برگزاری یک همایش علمی خودمانی و نبودن منعی برای حضور لپ‌تاپ‌ها به این معنی نیست که آداب چنین همایش‌هایی را زیر پا بگذارید. اگر کامپیوتر‌تان را به یک نشست ببرید، مؤدبانه‌تر آن است که به مسؤول برگزاری آن نشست بگویید که چرا کامپیوتر خود را همراه آورده‌اید. آیا کامپیوترتان را آورده‌اید که مراسم را ضبط کند یا در هنگام ارایه‌ی سخنرانی به نمایش داده‌های آماری کمک نماید؟ اگر کسی صرفاً کامپیوتر لپ‌تاپ خود را همراه بیاورد، بدون آن‌که منظور خاصی از آن داشته باشد، ممکن است فکر کنند عقده‌ای است و می‌خواهد فقط پُز بدهد.



?) کمی ملاحظه داشته باشید!
صرف آن‌که یک لپ‌تاپ جلوی خود گذاشته‌اید، الزاماً به این معنی نیست که مدام باید از آن استفاده کنید. حتا اگر مشغول یادداشت برداری هم باشید، اما سرتان را هیچ وقت از کامپیوترتان بلند نکنید، هم به سخنران بی‌احترامی کرده‌اید و هم به کسانی که در اطراف شما نشسته‌اند (لازم به گفتن نیست که بعضی‌ها آن‌قدر سرشان را با لپ‌تاپ خود گرم می‌کنند که مجبور می‌شوند در پایان مراسم از این و آن بپرسند که چه گذشته است!)
در کارتان اعتدال داشته باشید. از کامپیوترتان استفاده کنید امّا به مباحث و سخنرانی هم توجه نمایید. شخصی که در حال ایراد سخنرانی است، وقتی کسی را می‌بیند که سرش پایین است و در حال زدن کلیدهاست، حالش گرفته می‌شود. وقتی چشم در چشم سخنران نمی‌اندازید، و فکرتان را مشغول لپ‌تاپ‌تان می‌کنید، خود به خود حواس‌تان پرت شده و سرنخ مطالب را از دست خواهید داد.

?) سر و صدای لپ‌تاپ‌تان را در نیاورید.
یک نکته‌ی اخلاقی دیگر:
با کامپیوتر خود همان‌طور حواس دیگران را پرت کرده و موجب مزاحمت آن‌ها شود.

?) روزه‌ی شک دار نگیرید!
دوستی نقل می‌کرد که در یکی از همایش‌های برگزار‌شده در فرنگ، از همه‌ی شرکت‌کنندگان خواستند که لپ‌تاپ‌های خود را همراه نیاورند. به محض اعلام این درخواست، همه سر به شورش برداشتند! منظور این نیست که به دوران گچ و تخته و چرتکه بازگردیم، بلکه منظورمان آن است که بگوییم آیه از آسمان نازل نشده که حتماً باید در همایش‌ها لپ‌تاپ‌مان را با خود ببریم. اگر فکر می‌کنید وجود لپ‌تاپ‌ها بیش از آن که کمک‌کننده باشند، مانع می‌تراشند، بهتر است کلاً آن‌ها را از ورود به همایش منع کنید. یک بار امتحان کنید و ببینید آیا بهره‌وری و تأثیر آن همایش بیش‌تر می‌شود یا نه.

?) بروید همایش‌تان را درست کنید!
اگر تشخیص دادید که مشکلات همایش ناشی از لپ‌تاپ‌هاست- بی‌توجهی، بحث‌های نامربوط و امثالهم- ممکن است تقصیر خودِ این کامپیوتر‌ها نباشد. به جای آن، نگاهی به سازو کار همایشِ خود بیندازید. شاید معلوم شود که استفاده‌ی غلط از لپ‌تاپ صرفاً ناشی از یک مشکل بزرگ‌تر است.
در بسیاری از همایش‌ها، یک سری مشکلات ساختاری وجود دارد- که منجر به استفاده از لپ‌تاپ‌ها در آن‌ها می‌گردد. گاهی اوقات سازمان‌ها برحسب عادت و نه نیاز به برگزاری همایش‌های آن‌چنانی اقدام می‌کنند. اگر همایش خوب برنامه‌ریزی شده باشد و خوب هم برگزار گردد، احتمال آن‌که شرکت‌کنندگان‌اش بخواهند با یک دست چند هندوانه بردارند، خیلی بعید خواهد بود
آموزش تعمیر و نگهداری کامپیوتر های کیفی

حافظه، هارد دیسک و اسلات های مینی PCL در کامپیوترهای کیفی غالبا از طریق دریچه های باز شو قابل دسترسی هستند و ارتقاء این قطعات بدون باز کردن کل سیستم امکان پذیر است. از همین رو، خیلی از کارهای معمول از قبیل اضافه کردن حافظه، تعویض هارد دیسک، یا افزودن DVD درایو( در بعضی سیستم ها که سینی افزودن درایو دارند) ظرف چند ثانیه انجام می شود. افزودن قطعات دیگری از جمله اینترفیس شبکه، پورت USB 2.0، یا iLink هم می تواند از طریق کارت های PCL صورت بگیرد. مشکل تعویض سایر قطعات در کامپیوترهای کیفی این است که سخت افزار در این حوزه کمتر عمومیت دارد(نسبت به سخت افزار در این حوزه کامپیوترهای رومیزی). البته موارد استثناء هم وجود دارد که شامل حافظه، هارد و کارت های افزودنی موسوم به PC Card می شوند. خرید و استفاده از قطعه ای که دقیقا برای استفاده در سیستم شما ساخته نشده باشد معمولا با ریسک بالایی همراه است.
گاهی اوقات این مشکل ناسازگاری ناشی از سیاست های فنی شرکت ها است . سازندگان لپ تاپ صدها قطعه الکترونیکی را در یک جعبه کوچک جا می دهند، و گاهی اوقات با برداشتن یک قطعه قدیمی، جای کافی برای افزودن قطعه جدید خالی نمی شود. این وضعیت به طور خاص در مورد قطعاتی مصداق پیدا می کند که باید از بیرون قابل دسترسی باشند(مثل فلاپی درایو یا سی دی درایو). صفحه کلید و مانیتور(آسان ترین قسمت های قابل تعویض در کامپیوتر های رومیزی)، آن چنان در ساختار لپ تاپ در هم تنیده شده اند که فقط خود شرکت سازنده می تواند به تعویض آن ها بپردازد. گاهی اوقات ارتقاء قسمت های مختلف لپ تاپ با گزینه هایی که در BIOS سیستم ارائه شده محدود می شود. به عنوان مثال، بسته به تاریخ و اصلاح BIOS ، ممکن است نتوانید هارد دیسکی با هر ظرفیتی انتخاب کنید، که این موضوع در مورد سیستم های رومیزی هم مصداق دارد. خوشبختانه، بیشتر کامپیوترهای کیفی از BIOS ROM فلشی استفاده می کنند که قابل اصلاح است، مشروط بر آن که شرکت سازنده اصلاحیه BIOS را عرضه کرده باشد. هنگام خرید لپ تاپ، دقت کنید ببینید شرکت سازنده وب سایتی را برای بروزرسانیBIOS یا درایوهای سخت افزاری ممکن است در آینده مانع ازنصب سیستم عامل جدید شود یا حداقل شما را با دردسرهایی مواجه سازد.
بیشتر اوقات لپ تاپ با ارائه شماره مدل سیستم فروخته می شوند، حتی وقتی شکت های دیگر به عرضه قطعه پرداخته باشند. مثلا اگر کاتالوگ های قطعات PC را برای خرید RAM نگاه کنید، می بینید که عموما مشخصاتی چون سرعت تراشه، تکنولوژی به کار رفته و parity/non-parity در کاتالوگ نوشته شده اند. اما در کاتالوگ های لپ تاپ، معمولا فهرستی از اسامی شرکت های سازنده همراه با مدل های سیستم و میزان ظرفیت هر قطعه حافظه ذکر می شود. البته در بعضی لپ تاپ های مدرن این مشکل با استفاده از استاندارد صنعتی SO-DIMM بر طرف شده است، ولی همیشه استثناء هم وجود دارد. به هر ترتیب، خرید سخت افزاری که با سایر قسمت ها سازگاری داشته باشد، قطعا برای لپ تاپ دشوارتر از دسکتاپ است.

جدول شماره 1

Motherboard : مدل های غیر استاندارد قابل ارتقا نیستند.

CPU : نصب CPU سریعتر از همان نوع و مدل معمولا امکان پذیر است، اما به خاطر مسائل مربوط به ولتاژ، حرارت، یا BIOS ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. افزایش سرعت کلاک هم معمولا زیاد نخواهد بود.

Memory: معمولا فقط یک یا دو اسلات SIMM/DIMM خالی خواهد بود. برای همین هنگام ارتقا مجبورید ماجول های قبلی را بردارید.

Vide adaptor/chipset: در مادربوردهای غیرقابل ارتقا، ویدئو به صورت مجتمع عرضه می شود.

Video display: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدا نشدنی مانع از ارتقا می شوند. معمولا می توان یک نمایشگر اکسترنال را به سیستم متصل نمود.

Keybord/pointing device: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدانشدنی مانع ازارتقا می شوند. معمولا می توان یک صفحه کلید اکسترنال را به سیستم متصل نمود.

Hard disk :سیستم های قدیمی تر ممکن است هاردهای بالاتر از 8.4 گیگا بایت را نشناسند. بسیاری از سیستم ها فقط هاردهای بالاتر 9.5 یا 12.5 میلی متری را می پذیرند. برای نصب معمولا به سینی یا قفسه درایو احتیاج است.

Removable – media drive: این قطعات از طریق محفظه های ماجولار(فلاپی یا CD/DVD) به صورت درونی قابل نصب هستند. می توانید از cd_rw/dvd+rw یا USB اکسترنال یا Ilink نیز استفاده کنید.

USB,IEEE,1394(FireWire/i.LINK),serial(RS-232),parallel(IEEE1284),SCSI): این قطعات را از طریق PCCard یا cardBus نصب کنید.

10/100/1000Mbps Ethernet LAN: این قطعات را از طریق PCCard یا cardBus نصب کنید.

Wireless 802 .11a/b/g Mini- PCI (Wi-Fi),Bluetooth(internal)cards,Modem Daughter Cards (MDCs)
این قطعات را از طریق PC Card یا cardBus نصب کنید. کارت های اینترنال ممکن است به آنتن از پیش نصب شده احتیاج داشته باشد.

سیستم باز شده
به طور کلی پیچ های یک کامپیوتر کیفی خیلی بیشتر از کامپیوتر رومیزی است و شکل و اندازه آنها هم متفاوت است. پیچ ها معمولا زیر بر چسب ها یا درپوش ها پنهان هستند . جعبه لپ تاپ غالبا از دو قسمت پلاستیکی تشکیل شده که داخل همدیگر قفل شده اند، اما با مهارت و حوصله می توان آن ها را طوری از هم جدا کرد که آسیب نبینند. برخلاف کامپیوترهای رومیزی که اصولا درون شان شبیه یکدیگر است، کامپیوترهای رومیزی از نظر داخلی خیلی با هم متفاوت هستند و نه تنها محصولات شرکت های مختلف، بلکه حتی مدل های مختلف یک محصول با هم فرق دارند. به همین دلیل، برای باز کردن لپ تاپ، بهتر است مستندات همان دستگاه را از شرکت سازنده اش داشته باشید .
من معمولا برای یافتن مستندات و قطعات اضافی یک سیستم سعی می کنم مستقیما به سراغ سایت سازنده بروم. همین امر یک راز جالبی را در دنیای لپ تاپ برای من افشاء کرده که کمتر راجع به آن صحبت می شود و آن این است که اکثر لپ تاپ های با مارک معروف که خیلی ها می شناسند، در اصل توسط تعدادی شرکت تایوانی ساخته می شوند، شرکت هایی چون Quanta نشانی(www.quantaw.com)، یا Compal نشانی(www.compal.com)، یا Acer نشانی(global.acer.com) و غیره. این شرکت ها سیستم ها را به اسم خودشان نمی فروشند، بلکه طراحی و ساخت لپ تاپ ها را برای شرکت های دیگر انجام می دهند. کوانتا و کامپال دو شرکت برتر سازنده لپ
شرکت کوانتا برای دل،HP، کامپک،eMachine، Best Buy و اپل لپ تاپ می سازد. البته Dell از دو شرکت Compal و Acer هم لپ تاپ می خرد(خودش را به یک تامین کننده محدود نکرده است). به همین دلیل است که می بینید این همه لپ تاپ با مارک های مختلف هم شبیه به یکدیگر هستند، زیرا عملا تمام آن ها را دو شرکت Quanta و Compal می سازند. یکی از معایب اتخاذ چنین سیاستی این است که بعضی شرکت ها نمی توانند یا برایشان دشوار است که از سیستم هایی که می فروشند حمایت کامل به عمل آورند. زیرا سازنده اصلی آن ها نیستند و به قطعات دسترسی مستقیم ندارند . اگر بتوانید سازنده اصلی لپ تاپ های خود را پیدا کنید و به سراغ سایت آن بروید، اطلاعات دقیق تری درباره سیستم خود به دست خواهید آورد و می توانید درایوهای جدید را به روز رسانی BIOS را مستقیما از همان شرکت بگیرید. اما اگر نتوانید سازنده اصلی سیستم خود را پیدا کنید و شرکت فروشنده هم پشتیبانی نداشته باشد، آن وقت در تعمیر و یاقتن قطعات یدکی لپ تاپ خود دچار مشکل خواهید شد. وقتی یک سیستم کامپیوتر کیفی را باز می کنید، باید تنظیمات و پیکر بندی هر قطعه را ثبت کنید، مخصوصا وضعیت جامپرها و سوئیچ ها، جهت کابل های مختلف معمولی روبانی محل سیم ارت، محل آنتن های WiFi، و حتی جای بورد آداپتور. تمام این موارد را در یک جا یاداشت کنید تا موقع سوار کردن مجدد در سیستم، بتوانید هر چیزی را به حالت اول برگردانید حتی اگر بتوانید قبل از برداشتن هر قطعه، از نزدیک عکس دیجیتال بگیرید، خیلی بهتر است.
جهت کابل ها و قطعه ای که به آن متصل بوده است خیلی مهم هستند. کاپل ها در لپ تاپ معمولا در یک سر، سیمی با رنگ های قرمز، سبز، آبی یا سیاه دارند که پین شماره یک را مشخص می کند. روی کانکتور هم معمولا علامت(مثلا یک مثلث) یا حتی شماره 1 گذاشته اند. روی قطعاتی که این کابل ها را به آن ها وصل کنید نیز به طریقی جای پین یک مشخص شده است . غالبا یک نقطه یا عدد 1 یا علامتی دیگر در کنار پین شماره یک کانکتور دیده می شود. با این که جهت و محل کابل ها ظاهرا ساده به نظر می رسد، اما کمتر دیده شده که کسی در اولین تجربه اشتباه نکند. خوشبختانه، سر و ته زدن کابل های روبانی(اما نه کابل برق) تقریبا برای هیچ یک از قطعات مشکل خرابی ایجاد نمی کند. ولی اگر باتری CMOS را برعکس جا بزنید، احتمال دارد تراشه آن را خراب کنید،و چون چیپ هم معمولا به مادر بورد را تعویض کنید. اگر چه کامپیوترهای کیفی به اندازه کامپیوتر های رومیزی استاندارد شده و قاعده مند نیستند، اما به نظر می رسد در لپ تاپ های جدید خیلی چیزها مشترک هستند. باز کردن، تعمیر و ارتقا دادن لپ تاپ ظاهرا کار دشواری است، اما چیزی نیست که با کمی دقت و تجربه فنی نتوانید از عهده آن برآیید.

چند نکته
1-عوامل یا قطعات نامرتبط به مشکل را در نظر نگیرید.
2-هر دفعه، فقط یکی از قطعات را جابه جا یا تعویض کنید.
3-بعد از هر تغییر، سیستم را تست کنید.
4-هر مرحله و اقدامی که انجام می دهید را یادداشت کنید.
5-به سادگی تسلیم نشوید. هر مشکلی راه حلی دارد.
6-اگر به بن بست رسیدید، کمی استراحت کنیدو به سراغ مشکل بعدی بروید.
7-هر چیز بدیهی و ساده ای را هم چک کنید.
8-یادتان باشد که باتری و آداپتور برق، بیشتر از بقیه قطعات آسیب پذیر هستند. همیشه یک آداپتور یدکی برای تست سیستم داشته باشید. اگر سیستم بدون باتری کارکرد و با گذاشتن باتری لز کار افتاد، پس اشکال از باتری است.
9-کابل ها و اتصالات هم زیاد خراب می شوند. از هر کدام یک یدکی داشته باشید.
10-حتما از یک کارشناس کمک یا راهنمایی بگیرید. شاید با زحمت و تلاش بسیار بتوانید هر مشکلی را در یک کامپیوتر رومیزی حل بکنید، ولی کامپیوترهای کیفی گاهی اوقات بدون تماس با شرکت سازنده یا فروشنده و کمک گرفتن از یک کارشناس تامین نمی شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد